SIYAM – post

Abu Huraira powiedzial: prorok (saws) powiedzial : “Allah powiedzial, kazdy dobry uczynek od dzieci Adama sa dla nich z wyjatkiem postu; post jest dla Mnie. I Ja wynagrodze (poszczacego) za to. Zaiste zapach z ust poszczacej osoby jest lepsza dla Allah anizeli perfumy” Volume 7, Book 72, Number 811: al Bukhari


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
 

O wy, ktorzy wierzycie! Nakazuje sie wam post, tak jak nakazywany byl on tym, co byli przed wami, abyscie mogli chronic sie przed zlem

Zalecany post ma trwac okreslona liczbe dni, lecz jesli ktos sposrod was bedzie chory lub bedzie w podrozy, ten bedzie poscil taka sama ilosc innych dni. W przypadku zas tych ktorzy moga poscic tylko z wielka trudnoscia, istnieje pokuta nakarmic biednego. Bo jesli kto czyni dobro z wlasnej woli, to lepiej dla niego. Post bowiem jest dla was dobrem- obyscie tylko wiedzieli.

Miesiac Ramadan to ten, w ktorym Koran zostal objawiony jako przewodnictwo dla calej ludzkosci z wyraznymi dowodami prowadzenia i roztropnosci. Dlatego jesli ktos z was bedzie w tym miesiacu w domu, tam niechaj posci. (...) Allah pragnie dla was wygody, On nie pragnie dla was trudnosci. Allah pragnie, abyscie mogli dopelnic liczby i abyscie mogli wychwalac Allah za to, ze wami kieruje, i abyscie byli Mu wdzieczni” (Koran 2:184-186)

 

„Ktokolwiek przerwie post w miesiacu Ramadan, bez konkretnego powodu, lub nie poprzez chorobe, poszczenie do konca zycia nie zrekompensuje tego” (al- Bukhari)

„Wspanialy miesiac, blogoslawiony miesiac, zawierajacy noc, ktora jest lepsza niz tysiace miesiecy, nadszedl do was. Allah nakazal przestrzegac postu w tym miesiacu jako obowiazku i spedzac noce na modlitwach i na czynienieu dobra. Jesli ktos zechce przypodobac sie Allah poprzez dobry uczynek, w tym miesiacu, bedzie wynagrodzony tak jakby wypelnil nakazany obowiazek w innym miesiacu, a ten ktory wypelni nakazany obowiazek w tym miesiacu, to tak jakby wykonal siedemdziesiat nakazanych obowiazkow w innym miesiacu. To jest miesiac wytrzymalosci, cierpliwosci a nagroda tego jest Raj...To jest miesiac ktorego poczatkiem jest Litosc, srodkiem jest Wybaczenie, a ktorego koniec jest Wybawienie od Piekla... (al-Bayhaqi)

„ Ten ktory posci popdczas miesiaca Ramadan z wiara i szukajacy wynagrodzenia u Allah bedzie mial przeszle grzechy wybaczone, ten ktory modli sie w noc Ramadan z wiara i szukajacy wynagrodzenia u Allah bedzie mial przeszle grzechy wybaczone; i tek ktory mija Lilat al-Qadr w modlitwie z wiara i szukajacy wynagrodzenia u Allah, bedzie mial przeszle grzechy wybaczone” (al-Bukhari & Muslim)

 

Duchowe i moralne elementy postu:

Post ponad wszystko jest aktem poddania sie Allah. To poddanie i zaangazowanie ma podstawe w milosci do Allah i checi sprawienia Mu przyjemnosci.

Post jest aktem uswiadomienia sobie, ze Allah jest Jedynym Stworzycielem ijedynie dzieki Niemu i dla Niego istniejemy.

Post jest forma pokuty za nasze grzechy. Jak Prorok Muhammad(swas) powiedzial: [patrz powyrzszy hadis]

Post trenuje wierzacego Taqwa(swiadomisc boza). Jesli wierzacy zaofiaruje powstrzymanie sie od sporzywania dozwolonych potraw i od wspolzycia w malzenstwie, bedzie na lepszej drodze do powstrzymania sie od popelniania grzechow.

Post cwiczy szczerosc z samym soba. Inni ludzie nie maja mozliwosci wiedziec czy my poscimy czy moze cos podjedlismy w ukryciu. To wlasnie powsciaganie sie przed samym soba dla Allah wymaga glebokiej szczerosci i wiary!

Post uczy nas byc cnotliwym(czystym). Post nie tylko polega na powstrzymywaniu sie od jedzenia i picia. Oznacza on powstrzymywanie sie od wystepkow i zla.

Prorok Muhammad(swas) powiedzial: „Jesli wierzacy nie postrzyma sie od nieprawosci w slowie i czynie, to Allah nie potrzebuje jego powstrzymywania sie od jedzenia i picia” (al-Bukhari)

Duch Ramadanu z jego nocnymi, dobrowolnymi modlitwami(SALAT – UL- QIYAM or SALAT – UL- TARAWEEH) oraz czeste recytowanie i studiowanie Koraniu daje szanse na duchowe odnowienie.

Post jest forma JIHAD(swietej wojny). Uczy dyscypliny oraz kontrolowanie wlasnych pokus i zachcianek anizeli pozwalanie im kontrolowac jego samego.

Psychologiczne i spoleczne elementy postu:

Daje poczycie spokoju, optymizmu i zadowolenia. Te uczucia przychodza gdy zdamy sobie sprawe ze robimy to aby sprawic przyjemnosc Allah.

Uczy cierpliwosci i wytrwalosci oraz daje uczucie moralnego spelnienia sie.

Przez jeden caly miesiac, co rok, Muzumanin przechodzi inne, excytujace doswiadczenia, ktore przerywaja codzienny rytm zycia. Nie tylko moze to byc odswiezajace, ale takze cwiczy w osobie umiejetnosc przystosowania sie do roznych zyciowych sytuacji.

Post promuje ducha jednosci i przynaleznosci do muzumanskiej wspolnoty. Miljony muzumaninow z calego swiata poszcza w tym samym miesiacu i podlegaja tym samym regula.

Post promuje ducha spolecznej rownosci przed Allah. Wszyscy, muzumanie, kobiety, mezczyzni, biedni i bogaci, wszystkie rasy i narodowosci przechodza przez to samo doswiadczenie, nie ma tu miejsca na specjalne przywileje dla nikogo.

Post promuje ducha szczodrosci i wspolczucia wzgledem biednych i potrzebujacych. Bogaty czlowiek jest w stanie uswiadomic sobie co czuje biedny gdy jest glodny.

Fizyczne i medyczne elementy postu:

Wielu muzumanskich i nie muzumanskich naukowcow pisalo na temat medycznych korzysci, dla naszego organizmu, z postu. Miedzy innymi, poprzez post organizm usuwa niekorzystne dla organizmu tluszcze znajdujace sie we krwi. Pomaga wyleczyc konkretne dolegliwosci zwiazane z zoladkiem i jelitami. Pomaga w odnawianiu sie tkanek w organizmie. Subhana Allah

Trzeba tez wspomniec, ze niektore dolegliwosci moga sie pogorszyc podczas postu dlatego tez chora osoba jest zwolniona z postu.

Ci natomiast ktorzy prowadza wedlug Islamskiego i medycznego punku widzenia nie zdrowy tryb zycia lub nawyki, jak np: objadanie sie, palenie... maja szanse na zmiane ich poprzez samo kontrole i dyscypline wymagane podczas Ramadanu.

Kto jest zwolniony z postu?

Osoba psyhicznie chora

Dzieci

Starsi oraz przewlekle chorzy dla ktorych post jest wyjatkowo uciazliwy. (jednak osoba taka musi nakarmic jednego biednego za kazdy jeden dzien Ramadanu, ktory nie byl poszczony)

Ciezarne i karmiace kobiety, ktore czuja lub wiedza, ze post moze zaszkodzic im lub dziecku. ( do ktorej kategorii one podlegaja? Opinie sie roznia: Imam Malik twierdzi, ze podlegaja one powyzszej kategorii i musza nakarmic biednego za kazdy nie poszczony dzien Ramadanu, Imam Abu-Hanifah twierdzi, ze podlega ona kategorii osoby chorej i odposcic nie przeposzczone dni – jest to nardziej popularna opinia)

Ci ktozy sa chorzy lub podruzuja (ci musza odposcic dokladna liczbe dni nie przeposzczonych w innym czasie, przez nastepnym Ramadanem)(Koran 2:185)

Kobiety miesiaczkujace lub w pologu – post w tym okresie jest scisle zabroniony   (powinien on byc odrobiony poprzez poszczenie ta sama liczbe dni nie poszczonych w innym czasie przed nastepnym Ramadanem)

Kiedy poscimy?

Post zaczyna sie codziennie w miesiacu Ramadan od momentu gdy slyszymy adhan na Fajr az do momentu gdy slyszymy adhan na Maghrib modlitwe. (oczywiscie gdy nie slyszymy adhan to i tak musimy poscic od Fajr do Maghrib ;-))

Allah powiedzial: „...mozecie tez jesc i pic az do czasu, kiedy biala nic zacznie sie odrozniac od czarnej nici switu. Potem dopelnijcie postu az po zapadniecie nocy...” (Koran 2:188)

Warunki waznosci postu.

+ Powstrzymywanie sie od jedzenia, picia, palenia oraz stosunkow seksualnych od switu do zachodu slonca kazdegodnia Ramadanu

Koran 2:187] "Wolno wam zbliżać się do waszych żon podczas nocy postu. One są dla was libas [osłoną ciała, lub zasłoną, lub sakan (miłe jest wam dzielenie z nimi życia – jak w wersecie [7:189], a wy jesteście dla nich tym samym. - Tafsir At-Tabari] Allah wie, że oszukiwaliście samych siebie, więc zwrócił się ku wam (zaakceptował waszą skruchę) i przebaczył. Przeto teraz obcujcie z nimi i oczekujcie tego, co przeznaczył wam Allah (potomstwa), i jedzcie i pijcie dopóki nie odróżnicie białej smugi (światła) świtu od czarnej smugi (ciemności nocy), potem dopełnijcie postu (poście) do zapadnięcia nocy. I nie obcujcie z nimi (waszymi żonami) kiedy jesteście w itikaf (odosobnieniu w meczecie, modląc się i wnosząc prośby do Allaha, odsuwając się od ziemskich spraw’) w meczetach. Oto granice ustalone przez Allaha, więc nie przekraczajcie ich. W ten sposób Allah wyjaśnia Swoje ajaty (znaki, dowody, nauki, objawienia, wersety, prawa, granice, nakazy, itp.) ludziom, aby stali się pobożnymi"

 

+ Intencja zaczecia postu, kazdego dnia Ramadanu.

Obowiązkową rzeczą (wadżib) przed przystąpieniem do modlitwy porannej (fadżr) w dniu, w którym wierny zamierza pościć jest posiadanie intencji rozpoczęcia obowiązkowego postu.

Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rzekł: „Ten kto nie określi przed modlitwą fadżr, że będzie pościł, nie będzie pościł (tj. jego post nie zostanie zaakceptowany)”. [Nasai, Tirmidhi, Abu Dawid]

Aisza przekazała od Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim): „Ludzie zmartwychwstaną (i zostaną ocenieni) stosownie do swoich intencji”.

Intencję „skrywa” się w myślach i nie wypowiada na głos. Posiadanie intencji w myślach przed modlitwą poranną, fadżr, jest obowiązkiem przy poście obowiązkowym.

Przy poście nadobowiązkowym, intencja może być określona w dowolnym czasie (za dnia). Zdarzało się, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) odwiedzał Aiszę w miesiącu innym niż ramadan i pytał: „Czy masz coś do jedzenia?”. Jeśli odpowiadała, że, wówczas mówił „Zatem dzisiaj poszczę (jeśli nie jadł nic od porannej modlitwy fadżr)”. [Muslim]

Umm ad-Darda powiedziała: Abu ad-Darda pytał: „Czy macie coś do jedzenia?”. Jeśli odpowiadaliśmy przecząco, mawiał: „Zatem będę dzisiaj pościł”. Abu Talha, Abu Hurajra, Ibn Abbas oraz Huzaifa postępowali tak samo. [Buchari]

Pozadane rzeczy w czasie postu.

+ Jesc obiad (kolacje) zwana SUHOOR jak najblizej modlitwy Fajr. Blogoslawienstwo jest w Suhoor poniewaz daje nam sile na caly dzien, pozwala nam prowadzic aktywny dzien oraz ulatwia post.

[Koran 2:187] {...i jedzcie i pijcie dopóki nie odróżnicie białej smugi (światła) świtu od czarnej smugi (ciemności nocy)}.

Przekazał Anas bin Malik: Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rzekł: „Jedzcie sahur albowiem w nim jest błogosławieństwo”. Abu Said al-Chudri przekazał, że Wysłannik Allaha powiedział: „Jedzenie sahur jest błogosławieństwem. Nie zaniedbujcie go, weźcie chociaż łyk wody, albowiem Allah i Jego aniołowie błogosławią temu, kto je posiłek przed świtem”. [Ahmad]

 

 Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rzekł: „Najlepszym sahur dla wiernych są daktyle”. [Abu Dawud, Baihaqi, Hibban] Jeżeli nie nic do jedzenia lub jest zbyt mało czasu na zjedzenie posiłku sahur może stanowić nawet łyk wody, co znajduje potwierdzenie w hadisach.

 

Sunna zaleca, aby wierny opóźnił jak najbardziej spożycie sahur. Przekazał Anas: Zaid bin Sabit rzekł: „Zjedliśmy sahur z Prorokiem, a następnie podnieśliśmy się na modlitwę”. Zapytałem: „Jak długa była przerwa między sahur a azanem?”. Odpowiedział: „Przerwa wystarczała do recytacji pięćdziesięciu wersetów Koranu”. [Buchari i Muslim]

 

+ Przerwac post odrazu gdy jestesmy pewni ze slonce zaszlo.

Iftar – posiłek, którym przerywa się post - należy spożyć tuż po rozpoczęciu pierwszych fraz azanu na modlitwę maghrib – jeszcze przed rozpoczęciem modlitw zbiorowych w meczecie. Postępował tak Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim). [Ahmad, Abu Dawud]

 

Na iftar Wysłannika Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) składały się daktyle, a jeśli nie miał daktyli – woda. Anas Ibn Malik rzekł: „Prorok przerywał post przed odmówieniem modlitwy świeżymi daktylami. Jeśli nie miał świeżych daktyli, wówczas spożywał suche. A jeśli tych brakowało, brał kilka łyków wody”. [Ahmad, Abu Dawud]

 

Osoba, która pości powinna mieć świadomość, że Allah wysłucha jego/jej suplikacji i na nie odpowie. Abu Hurajra przekazał, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) rzekł: „Przyjęte zostaną prośby/suplikacje trzech ludzi: dua (suplikacja) człowieka który pości, kiedy przerywa post, dua sprawiedliwego imama i dua uciskanego”. [Tirmidhi, Ibn Madżah, Ibn Hibban] Osoba, która pości powinna przerywając post prosić Allaha o rzeczy, które uczynią jej doczesne i wieczne życie łatwiejszym. Można czynić dowolne dua, aczkolwiek Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) wykonywał określone suplikacje, które dobrze jest wznosić (z dowolnymi).

 Prorok Muhammad’s (swas) du’aa:

ALLAHUMA LAKA SUMTU WA’ALA RIZQIKA AFTARTU (o Allah dla ciebie poscilem i z Twoim blogoslawienstwem przerywam post)(Abu Dawood)

DHA-HABADH-DHAMA’U WAB-TALLATIL-UROOQ U WA THABATAL-AJRU IN-SHA ALLAH (pragnienie przeminelo, nawilzone sa zyly i osiagnieta jest nagroda za wola Allah)(Abu Dawood)

 

+ Unikac jakiegokolwiek czynu ktory moze uniewaznic post, Prorok Muhammad (swas) powiedzial: „Post nie jest (jedynie) powstrzymaniem sie od jedzenia i picia. Post jest powstrzymywanie sie od proznych rozmow i nieprzyzwoitosci. I jesli ktos cie obmawia lub kluci sie z toba powiedz ja poszcze, ja poszcze” (Al-Hakim)

 

+ Bycie bardziej szczodrym niz zwykle wzgledem biednych oraz czytanie i studiowanie Koranu.

Rzeczy ktore NIE uniewazniaja post!

Podczas postu nastepujace rzeczy sa dozwolone:

Kapiele. Prorok (swas) byl widziany gdy polewal glowe woda podczas postu ze wzgledu na upaly jak rowniez pragnienie.(Ahmad, Malik, Abu-Dawood)

Uzywanie AL-KOHL (makijazu tylko zrobionego z Kohl). Anas (RA) przedstawil, ze widzial Proroka(swas) uzywajacego KOHL podczas postu.

Calowanie meza lub zony jesli jest w stanie sie kontrolowac: Aisha powiedziala, ze „prorok zwykl byc calowac i dotykac podczas postu, on byl najbardziej zdolny kontrolowac sie, z was wszystkich

Plukanie buzi i nosa woda upewniajac sie ze woda nie dostanie sie do gardla (co pozwala na mycie zebow, czego ludzie czesto nie robia)

Polykanie rzeczy ktorych nie jestesmy w stanie uniknac jak wlasna slina, czy kurz z powietrza, lub czasami robak wpadnie nam do gardla gdy spacerujemy....

Smakowanie gotowanych potraw koncem jezyka. (starajac sie nie polykac)

Szczepienia, zastrzyki

Wachanie kwiatow czy uzywanie perfumow(na zewnatrz domu jedynie dla mezczyzn)

Mozna kontynuowac post jesli ktos jest w stanie JUNUB (w stanie po stosunku seksualnym lub po nocnym wytrysku i przek kapiela reytualna). tak samo kobiety ktore skonczyly krwawic w nocy przed wschodem slonca a odciagnely kapiel rytualna do rana moga zaczac poscic – jednak nie modlic az do, po kapieli.

Jesli ktos zapomni, ze posci i cos zje, czy wypije, upewniajac sie ze przestanie jak tylko uswiadomi sobie ze posci. Tak samo jesli ktos jest zmuszony do przerwania postu nie z wlasnej woli. Prorok (swas) powiedzial: „Jesli ktos zapomni, ze posci i zje lub wypije powinien dokonczyc post, poniewaz to jest Allah ktory go nakarmil i dal mu pic”(Muslim, al-Bukhari)

Mimowolne wymioty. Prorok (swas)powiedzial: „Jesli ktos mimowolnie zwymiotuje (podczas postu), nie musi on odrabic(tego dnia). Ale jesli ktos wlasnowolnie zwymiotuje musi on odrobic ten dzien postu” (w obu przypadkach dana osoba musi kontynuowac post tego dnia) (Ahmad, Abu-Dawood, at-Trimidhi, Ibn-Majah)

Rzeczy ktore uniewazniaja post!

Rzeczy ktore uniewazniaja post i wymagaja jedynie Qada (poszczenie za kazdy dzien, ktory stracilismy, dzien za dzien)

Swiadome jedzenie lub picie(nawet jesli polknelismy nie poto aby sie najesc lub napic)

Swiadome spowodowanie wymiotow

Poczatek krwawienia miesiaczkowego czy pologu, nawet jesli tylko chwilke przed zachodem slonca – dzien musi byc odrobiony

Wytrysk spowodowany calowaniem, dotykaniem zony

Jedzenie, picie, stosunek seksualny po modlitwie Fajr, zakladajac ze jeszcze nie nadszedl czas Fajr, tak samo powyzsze przed Maghrib zakladajac ze Maghrib juz sie zaczal.

Rzeczy ktore uniewazniaja post i wymagaja Qada(odrobienie) i Kaffarah (pokuta)

Stosunek seksualny podczas postu nie tylko uniewaznia post ale rowniez wymaga dodatkowej kary. Kara jest uwolnienie niewolnika, jesli jest to nie mozliwe nalezy poscic przez 60 dodatkowych dni, jesli to jest nie mozliwe nalezy nakarmic 60 biednych, kazdy powinien otrzymac przecietna porcje posilku.

Abu Hurairah powiedzial: mezczyzna swiadomie przerwal post w Ramadan. Prorok(swas) nakaz mu odpokutowac za to poprzez uwolnienie niewolnika lub poszczenie przez 2 miesiace z rzedu lub nakarmic 60 biednych (Muslim)

 

Bardzo waznym jest wiedziec, ze na koncu miesiaca Ramadan nalezy zaplacic obowiazkowy ZAKAT ktory jest dodatkiem do ZAKAT UL-MAL. Kazdy region ma swoj meczet w ktorym jest standardowa kwota zakat okreslona. Kazdy muzuzmanin ktory posci musi zaplacic Zakat – jalmuzne. Jesli dana osoba utrzymuje rodzine, musi zaplacic Zakat Fitr za kazdego czlonka rodziny, ktora jest pod jego utrzymaniem    

( zona, dzieci czy dalsza rodzina, ktora jest przez niego utzrymywana). Nalezy takze upewnic sie ze placona jalmuzna idzie na cele szczytne, czyli dla biednych, potrzebujacych bo taki jest jej cel.

Allah w Koranie (9:60) powiedzial :

„Jalmuzna jest tylko dla biednych i potrzebujacych oraz dla tych, ktorzy sie nimi zajmuja, jak i dla tych, ktorych serca wymagaja pojednania, i dla wyzwolenia niewolnikow , i dla tych , ktorzy maja dlugi, jak i dla sprawy Allah oraz dla podroznego – nakaz od Allah. Allah jest Wszechwiedzacy, Madry”

 

Ostatnim dniem postu jest EID, tego dnia juz nie poscimy, jest to kategorycznie zabronione, jesli musimy odposcic kilka dni z Ramadanu robimy to po dniu EID.

W ten dzien jest zalecane zrobic Ghusl(kapiel rytualna), ubrac najlepsze ubrania jakie posiadamy (skromne jednak), zjesc kilka daktyli, jesli jest taka mozliwosc, i wybrac sie na modlitwe EID zaraz po wschodzie slonca. Modlitwa ta sklada sie z 2 rakat bez wezwania na modlitwe Adhan lub Iqamah. Siedem dodatkowych TAKBEERAHS (Allahu Akbar) jest dodanych do pierwszego rakat oraz piec dodatkowych TAKBEERAHS jest dodanych do drugiego rakat pozostala czesc modlitwy jest podobna do Fajr. Po modlitwie Imam prowadzi Khutbah (kazanie) podobne do tego w piatki. Po ktorej idziemy do domu, do rodziny, do znajomych.

 

Sa takze inne rodzaje postu.

Zakazany post

Post jest zakazany w niektore dni, do nich naleza:

Jak wspomnialam powyzej, nie wolno poscic w pierwszy dzien EID FITR (uroczystosc na przerwanie postu) jak rowniez EID-UL-ADHA-HA (uroczystosc poswiecenia)

Poszczenie w drugi, trzeci lub czwarty dzien EID-UL-ADHA-HA

Poszczenie jedynie w piatek jako dodatkowy post, chyba ze jest on polaczony z dodatkowym dniem postu w czwartek przed nim lub sobote po nim.

Przekazał Abu Hurajra: Słyszałem, jak Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) mówił: „Nikt nie powinien pościć w piątek, chyba że pości dnia poprzedniego i następnego”. [Sahih Buchari]

Przekazała Dżuwairija bint al-Haris: Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) odwiedził ją w piątek, a ona wtedy pościła. Zapytał ją: „Pościłaś wczoraj?”. Odparła: „Nie”. Powiedział: „Zamierzasz pościć jutro?”. Odparła: „Nie”. Powiedział: „Przerwij zatem post”. Według innego hadisu, Abu Ajjub powiedział, że „Nakazał jej przerwać post”. [Sahih Buchari

Poszczenie w dzien w ktorym nie jest pewne czy Ramadan sie zaczal czy nie.

Poszczenie bez przerwy przez jeden rok.

Zony, ktore chca odbyc wlasnowolny post w obecnosci meza, musza miec jego zgode, jesli sie on nie zgodzi nie wolno im poscic.

Wskazany post

W dodatku do obowazkowego postu – Ramadan – ponizsze poszczenie jest sunna:

Poszczenie szesc dni w miesiacu Shawwal(miesiac po Ramadanie) moga byc poszczone razem lub osobno(po pierwszym dniu EID FITR)

Abu Ajjub al-Ansari przekazał, że Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: „Ten, kto przestrzega postu w (miesiącu) ramadan i pości sześć dni w (miesiącu) szawwal, czyni tak, jakby pościł przez dhar [rok, wieczność, całe życie] (tu: rok)”. [Buchari]


Poszczenie dziewiatego dnia miesiaca Dhul Hijjah(dzien przed Eid Adhha, dzien Arafat) oczywiscie jesli dana osoba nie odbywa pielgrzymki w danym roku, jak rowniez poszczenie dni 11,12 i 13 tego miesiaca(zwane dniami Miny).

Abu Hurajra przekazał, że Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: „Nie ma dni droższych dla Allaha, w których wykonuje się akty czci (ibadat), niż pierwsze dziesięć dni Dhul-hijjah. Post w tych dniach jest równy całorocznemu postowi, a akty czci odprawinie w jednej nocy w tym czasie równają się aktom czci odprawianym w Noc Przeznaczenia”. [Ibn Madżah, Tirmidhi]


Poszczenie w miesiacu Muharram a szczegolnie dziesiatego dnia (dzien Aashuraa) i jesli mozliwosc pozwala takze dzien dziewiaty i jedenasty tego samego miesiaca.

Przekazał Ibn Abbas: Prorok (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) przybył do Medyny i zobaczył, że żydzi pościli w dniu Aszura. Zapytał ich o to. Odpowiedzieli: „To dobry dzień, dzień w którym Allah wybawił Izraelitów od wrogów. Tak samo czynił tego dnia Mojżesz”. Prorok powiedział: „Mamy większe prawo do Mojżesza od was”, i Prorok pościł tego dnia i kazał nam (muzułmanom) pościć. [Sahih Buchari] 


Poszczenie jak najwiecej dni w miesiacu Sha’baan ale nie caly miesiac


Poszczenie w miesiacach Rajab, Dhul Qa’dah i Dhul Hijjah(ale nie cale miesace)


Poszczenie w poniedzialki i czwartki (przynajmniej 3 dni w miesiacu)

Prorok powiedział: „Odnośnie postu w poniedziałek i czwartek, czyny wiernych przedstawiane są Allah w poniedziałki i czwartki, a chciałbym, aby moje czyny przedstawiane były, kiedy poszczę”. [Nasai


Post 13, 14 i 15 dnia miesiąca księżycowego

Abu Dharr al-Ghafari powiedział: „Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allah z nim) powiedział: „Abu Dharr! Jeśli będziesz pościł trzy dni każdego miesiąca, pość trzynastego, czternastego i piętnastego”. [at-Tirmizi, sahih; należy zaznaczyć że są to dni miesiąca księżycowego, arabskiego]


Jesli osoba poszczaca jeden z wymienionych dodatkowych postow, zdecyduje przerwac post z jakiego kolwiek powodu, nie jest to grzechem i nie musi tego odrabiac czy odpokutowac.

Jednak nalezy pamietac, ze jesli poscimy to skladamy obietnice Allah, ze bedziemy poscic, wiec jesli nie mamy dobrego powodu, poza, pragnieniem czy glodem lepiej jest nie przerwac postu.

 

strona zalozona 15/03/2011

wszystkie Tlumaczenia z jezyka angielskiego dokonala: Malgorzata Tomczak.

 

Kontakt:

Imię i nazwisko
Telefon
Pytanie *
Wpisz kod:

Uwaga: Pola oznaczone * są obowiązkowe. Nigdy nie podawaj w formularzu swoich haseł!