Opisze teraz jak powinna wygladac modlitwa poprawnie przeprowadzona.

  Zdejmij wszystko z pieca czy kuchenki, nakarmij dzieci i meza, wylacz telewizor czy komputer czy CD player, Uwolnij sie od wszystkiego co mogloby cie rozproszyc lub spowodowac ze czyjesz ze musiszsie spieszyc. upewnij sie , ze masz czas.

   Wykonaj dokladnie ablucje

Sunna jest powiedziec przed rozpoczeciem modlitwy AUZU BILLAHIL MINASZ SZATANIR RAZIM (szukam ucieczki w Allah przed przekletym szatanem) jesli powiemy to z glebi serca i gleboka intencja nasza modlitwa przyniesie nam kozysci

   Upewnij sie ze polozyles przed soba (tak na dlugosc metra) przedmiot ktory odgradza cie od innych, tak aby nikt nie przechodzil pomiedzy toba a danym przedmiotem, to jest przestrzen tylko dla ciebie i Allah.

Gdyby ten, który przechodzi przed modlącym się, wiedział co go za to spotka, wolałby raczej poczekać 40 (...) niż przejść przed nim”. Jeden z towarzyszy, Abu Nadr powiedział: „Nie jestem pewien, czy powiedział 40 dni, miesięcy czy lat”. [Bukhari].

Prorok powiedział: „Kiedy wierny modli się za rzeczą, która oddziela go od innych, a ktoś chce przejść pomiędzy nim a sutra, powinno się go powstrzymać, odpychając w klatkę piersiową. Jeżeli ktoś odmówi (nie chce obejść sutra) wówczas walczcie z nim, albowiem jest złem”. [Bukhari i Muslim]

  Stan w kierunku Mekki, zwroc ku niej cale cialo z intencja wykonania modlitwy

   Wypowiedz „ALLAHU AKBAR” patrzac sie na miejsce gdzie bedziesz wykonywac czolobicie. Wznies wtedy otwarte dlonie, palce zlaczone, az do momentu gdy twoje kciuki sa na poziomie opuszkow uczu.

   Poloz dlonie na piersi, prawa na lewa. Wypowiedz sure wprowadzajaca AL- FATIHA. Po niej sunna jest wypowiedzenie innej sury z Koranu wlasnego wyboru.

   Po skonczeniu, wznosimy ponownie dlonie do uszu i mowimy „ALLAHU AKBAR” i klaniamy sie w pasie, kladac dlonie na kolanach, trzymajac plecy proste tworzac linie prosta z biodrami, patrzac na przedmiot ktory polozyles przed soba na poczatku. W sklonie mowimy trzy razy „SUBHANA RABBI AL-AZIM” (Chwala Panu Wielkiemu)

   Nastepnie wyprostoj sie z poklonu wznoszac dlonie na wysokosc opuszkow uszu, jak poprzednio, i wypowiedz „SEMI ALLAH LIMEN HAMIDA” (Bog wysluchuje tych ktorzy go chwala). Po wyprostowaniu cobrze jest polozyc dlonie na piersi, tak jak podczas modlitwy i powiedziec „RABBANA WA LAKA AL-HAMD” (Nasz Panie Tobie Chwala).

   Nastepnie poklon sie do ziemi (bez wznoszenia dloni tym razem), wypowiadajac przy tym „ALLAHU AKBAR”. W poklonie WAZNE jest aby ziemi dotykalo czolo, czubek nosa, kolana, dlonie, palce stop lub caly przod stop. W tej pozycji wypowiadamy trzy razy ( lub wiecej) „SUBHANA RABBI AL ALA” (Doskonaly jest moj Najwyzszy Wladca). Po tych slowach, jest to najlepszy czas na wypowiadanie wielu prosb, Prorok Muhammad (swas) powiedzial:

„A w poklonie do pasa gloscie wielkosc Allah, a w poklonie do ziemi, podejmijcie sie wysilku proszenia Allah, a odpowiedz na prosby moze byc bliska” (Sahih Muslim, hadis 479)

   Nastepnie wstajac z poklonu, wypowiadamy „ALLAHU AKBAR” i odrywamy glowe od ziemi i nie wznosimy dloni, pozostajemy na kolanach. Przysiadamy na lewej nodze, a palce prawej stopy opieramy o ziemie, jesli jest to trudne, nalezy skierowac lewa stope w kierunku prawej a prawa trzymac prosto, plasko na ziemi. I wypowiadamy „ALLAHUMA IGHFIR LI WA IRHAMNI WA IHDINI WA UR-ZUKNI WA AFINI WA IDZBIRNI” (O Panie przebacz mi, zmiluj sie nade mna, prowadz mnie, badz mi laskaw, zachowal mnie w zdrowiu i wzmocnij, gdym pograzony w smutku).

   Nastepnie robimy poklon do ziemi po raz drugi mowiac przy tym „ALLAHU AKBAR” i nie podnosimy dloni, powtarzamy to samo co w piewszym poklonie.

   Gdy skonczymy, mowimy „ALLAHU AKBAR” i przysiadamy na chwile na kolanach, a potem podnosimy glowe, rece, kolana, reszte ciala az do pozycji stojacej. Nie wznosimy rak. Kladziemy je ponownie na piersiach prawa na lewa.

   Na tym konczy sie 1 rakat.

   Wymawiamy jak na poczatku sure AL-FATIHA i po niej inna sure z Koranu wlasnego wyboru.

   Nastepnie powtarzamy wszystko to co powyzej napisane, siadamy na kolana, kladziemy czolo na ziemi, wstajemy na kolana i ponownie robimy czolobicie.

   Jesli jest to modlitwa FAJR wowczas po drugim czolobiciu zostajemy na kolanach nie wstajemy, kladziemy obie dlonie na kolanach, prawa dlon sciskamy w piesc i podnosimy do gory(w lini rownoleglej z podlogi) palec wskazujacy, lekko go poruszajac w gore i w dol, nie za szybko(oznacza to monoteizm i bylo praktyka Proroka Muhammada(swas)); patrzac na niego wypowiadamy: TASZAHHUD

„at tahajjatu lillahi wa as-salawat wa at-tajibat, as-salam alejka ajuha anabij, wa rahmatu lahi wa barakatu, as-salam alejna wa ale ibet llahi as-salejhin, aszhadu ana la ilehe illa allah wa aszhadu ana muhammaden rasullalah, Allahumma Sali ala muhammadin wa ala ali muhammadin, kama salajta ala ibrahima wa ala ali ibrahim, wa barik ala mohammadin wa ala ali mohammadin, kama brakta ala ibrahim wa ala ali ibrami fi al-alamin inaka hamidun madzid” (Cala czesc, wszystkie modlitwy, cala swietosc naleza sie wylacznie Allah. Pokoj z toba o Proroku i milosierdzie oraz blogoslawienstwo Allah. Pokoj nam wszystkim i wszystkim prawdziwym slugom Allah. Wyznaje, iz nie ma boga poza Allah, i wyznaje ze Muhammad jest Wyslannikiem Allah, O Allah, blogoslam Muhammadowi i rodzinie Muhammada, tak jak blogoslawiles Ibrahimowi i rodzinie Ibrahima, Badz laskawy dla Muhammada i rodziny Muhammada, tak jak byles laskawy Ibrahimowi i rodzinie Ibrahima. Ty jestes godny slawy i chwaly)

   Potem nalezy chronic sie u allah przed czterema rzeczami: „ALLAHUMA INNI AUZU BIKA MIN AZAB DZAHANNAM WA MIN AZAB L-KABR WA MIN FITNA L-MAHJA WA L-MAMAT WA MIN SZART FITNA L-MASIH D-DADZDZAL” ( O Allah chtonie sie u ciebie przed kara piekla, kara grobowa, nieszczesciami od zywych i zmarlych oraz zla falszywego mesjasza).

   Nastepnie skrecamy glowe w prawo i mowimy „A-SALAM ALEKUM WA RAHMATULLAH WA BARAKETU” nastepnie skrecamy glowe w lewa strone i powtarzamy to samo. Na tym konczy sie modlitwa.

   Jesli modlitwa sklada sie z 3 rakatow jak Maghrib lub czterech jak Dhuhr i Isza po slowach TASZAHHUD wstjemy wznoszac dlonie do opuszkow uszu i mowimy „ALLAHU AKBAR” i wykonujemy jeszcze jeden rakat(przy Maghrib po tym rakacie ponownie powtarzamy taszahhud i salam a przy Isza i Dhuhr wykonujemy 2 rakary i powtarzamy taszahhud oraz salam na koniec).

 

Trzeba pamietac ze modlitwy podstawowe, obowiazkowe trzeba przestrzegac w ich wlasciwym czasie i nie wolno ich omijac a szczegolnie modlitwy Asr. Prorok(swas) powiedzial: „Ktokolwiek pominie modlitwe Asr (swiadomie), to jest tak jakby stracil cala rodzine i wszystko to co posiada” ( sahih al-bukhari, hadis 557)

„Prawdziwie, pomiedzy wierzacym muzumaninem a pomiedzy politeista i niewierzacym jest pomijanie Modlitwy” (sahih muslim, hadis 146)

„Ktokolwiek ominie modlitwe Asr, wszystkie jego( dobre) uczynki beda wymazane” (sahih al-Bukhari, hadis 528)

Pamietajmy, ze modlitwa jest romowa miedzy toba a Allah, nalezy poswiecic troche czasu w kazdej pozycji, w ktorej jestesmy podczas modlitwy tak aby bylo widac roznice pomiedy kolejnymi stopniami. NP:wielu ludzi lubi wstawac z czolobicia odrazu do pozycji stojacej, jest to nie wlasciwy ruch, nalerzy najpierw przysiasc na chwile na kolanach a nastepnie powstac i kontynuowac modlitwe.

A Allah wie najlepiej!!

TAK WIEC MODLMY SIE – INSHA-ALLAH

 

„Ludzie, którzy wznoszą oczy ku niebu podczas modlitwy, powinni przestać to czynić, albowiem mogą stracić wzrok”. [Muslim]
Nie nalerzy:

Rozpraszać uwagi (swojej, innych). Żona Proroka, Aisza przekazała, że po tym, jak Prorok modlił się na bogato zdobionym ubraniu, rzekł: „Zdobienia tego (ubrania) rozproszyły moją uwagę, zatem zwróć je Abi Dżahm i przynieś (ubranie) bez wzorów”. [Muslim]
wznosić rąk podczas recytacji „assalamu alajkum”. Dżabir bin Sumrah przekazał, że Prorok powiedział: „
Dlaczego ci ludzie salutują? Ich ręce wyglądają jak ogony upartych koni. Wystarczy jeśli położą dłonie na udach i powiedzą assalamu alajkum”. [Nasai]
modlić się odczuwając potrzebę fizjologiczną (wg przekazu Aiszy);
nie należy modlić się, kiedy odczuwa się głód i podany został posiłek. Anas bin Malim przekazał, że Prorok powiedział: „
Kiedy kolacja jest na stole i zaczyna się modlitwa, najpierw zjedzcie”. [Muslim

*************************************************************************

Sudżud as-sahł czyli pokłon za zapomnienie wykonuje się dwa razy przed lub po taslim(wypowiedzeniem salam). Potwierdza to wypowiedź Proroka:

Kiedy ktokolwiek z was nie jest pewien (czegoś) w modlitwie i nie pamięta ile (rakatów) odmówił, trzy czy cztery, powinien odrzucić niepewność i oprzeć się na tym czego jest pewien (ie. mniejszej liczbie rakatów) następnie pokłonić się dwa razy przed taslim”. [Bukhari]

Prorok czasami mylił się (i zapominał) podczas modlitwy. Rzekł, instruując wiernych: „Jestem jedynie człowiekiem, zapominam tak jak i wy zapominacie, tak wiec jeżeli ktoś z was zapomni (podczas modlitwy), powinien (dodatkowo) dwa razy wykonać pokłon podczas ostatniego siedzenia”. [Ahmad, autentyczny];

Jeżeli ktoś dodał coś do modlitwy lub coś w niej opuścił, powinien wykonać dwa sudżud”. [Muslim]


Sytuacje, które wymagają sudżud as-sahł.
>>Recytacja taslimu przed końcem modlitwy; należy wstać, dokończyć modlitwę jak należy i na końcu wykonać dwa pokłony za pomyłkę - sudżud as-sahł.
>>Dodanie do modlitwy (np. odmówienie dodatkowo jednego rakatu). „
Prorok odmówił raz pięć rakatów. Zapytano go, „Czy zostało coś dodane do modlitwy?”. Prorok powiedział: „Dlaczego się pytacie?”. Odpowiedzieli: „Odmówiłeś pięć rakatów”. Wówczas wykonał dwa pokłony po taslim”. [Bukhari i Muslim]
>>Jeżeli zapomnimy pierwszą część taszahhud. „
Pewnego dnia Prorok prowadził modlitwę zuhr i w drugim rakacie wstał (po drugim sudżud) opuszczając pozycję siedzącą; ludzie wstali wraz z nim, kiedy modlitwa miała się ku końcowi i ludzie oczekiwali na taslim, Prorok powiedział takbir siedząc, potem wykonał dwa sudżud i wyrecytował taslim” [Bukhari].

Jest wzmiankowane w hadisach, że osoba która zapomniała usiąść na taszahhud, a następnie przypomniała sobie o tym zanim podniosła się do qijam, powinna wrócić do pozycji siedzącej. Jeżeli przypomniała sobie o tym będąc już w qijam, nie powinna wracać do pozycji siedzącej, tylko wykonać 2 razy sudżud pod koniec modlitwy (przed lub po taslim).

>>Brak pewności odnośnie ilości odmówionych rakatów. Prorok powiedział: „Jeżeli ktoś straci pewność podczas modlitwy i nie wie ile rakatów odmówił, trzy czy cztery, powinien odrzucić to czego nie jest pewien i oprzeć się na tym czego jest pewien, następnie wykonać dwa sudżud przed taslim. Zatem, jeżeli ktoś odmówi pięć rakatów, sprawią one (sudżud), że jego modlitwa będzie równa (parzysta). A jeżeli odmówił modlitwę właściwie, utrze kurzem nos szatanowi”. Natomiast, w wydarzeniu przekazanym przez Towarzyszy, znanym jako Dhul-Jadin - Prorok zmówił dwa rakaty zamiast czterech, a następnie odmówił brakujące rakaty, po tym jak zwrócono mu wagę na uchybienie, i wykonał sudżud as-sahł po taslim.
>>Jeżeli nie jest się pewnym ilości rakatów, należy oprzeć się na mniejszej liczbie, wykonać pozostałe rakaty. Prorok powiedział:
„Jeżeli ktoś z was waha się pomiędzy jednym a dwoma rakatami, powinien potraktować je jako jeden rakat. Jeżeli waha się pomiędzy dwoma i trzema, powinien potraktować je jak dwa, a jeżeli waha się miedzy trzema i czterema, powinien potraktować je jak trzy. Ponieważ niepewność leży w dodatkowych rakatach. Potem powinien dokończyć modlitwę i wykonać dwa sudżud podczas siedzenia, zanim zrobi taslim”.

Zgodnie z sunną niektore modlitwy wymawiamy cicho, a niektore glosno:
ODMAWIAMY NA GlOS:

##oba rakaty modlitwy fajr
##pierwszych dwóch rakatach modlitwy maghrib,
##pierwszych dwóch rakatach modlitwy isza,

kobiety ktore sa w obecnosci innych mezczyzn niz ich mahram zawsze modla cie cicho!

ODMAWIAMY CICHO:
##modlitwe Dhudr

## modlitwe Asr

##Dzienne modlitwy nadobowiązkowe odmawiane są szeptem, nocne – na głos lub szeptem.

Nie recytuje się „Bismillahi ar-rahmani ar-rahim” na głos. Na podstawie hadisu przekazanego przez Anasa: „Modliłem się w obecności Wysłannika Allaha, Abu Bakra, Umara, Uthmana, i nigdy nie słyszałem, aby któryś z nich recytował „Bismillahi ar-rahmani ar-rahim” na głos”. [Muslim]

 



OPUSZCZENIE MODLITWY I JEJ ODRABIANIE

Wierny, który z powodu ważnych przyczyn, nie zdołał odmówić modlitwy w obowiązującym czasie, powinien odmówić ją jak najszybciej. Warto zaznaczyć, że należy surowo wystrzegać się zaniedbania modlitwy z powodu lenistwa, albowiem temu, kto opuszcza modlitwę świadomie, jej odrobienie nie zostanie zaliczone (aczkolwiek lepiej ją odmówić) - zgodni są co do tego uczeni. Wierny powinien okazać skruchę, zwiększyć ilość modlitw nadobowiązkowych oraz dobrych uczynków (zalecanych przez Koran i sunnę).
{Po nich przyszli następcy, którzy zaniechali modlitwy i poszli za swoimi namiętnościami; niebawem spotka ich zguba. Z wyjątkiem tych, którzy się nawrócili, którzy uwierzyli i czynią dobro. Ci wejdą do Ogrodu i nie doznają w nim niesprawiedliwości.} [Koran 19:59-60]


Kiedy opuszczona zostanie modlitwa obowiązkowa (np. poranna modlitwa fajr), powinna zostać ofiarowana jak najszybciej. Jeżeli opuszczone zostaną dwie modlitwy, powinny zostać odmówione w obowiązującym je porządku. Na przykład wierny zaspał na fajr, i obudził się podczas czasu Dhuhr. Jesli Dhuhr juz byl wolany wowczas wierny powinien pomodlic sie dhuhr najpierw, a nastepnie modlitwe zapomniana, poniewaz modlic nalezy sie o czasie i nie nalezy odkladac modlitwy obowiazkowej dla modlitwy zapomnianej lub nadobowiazkowej

CO UNIEWAŻNIA MODLITWĘ

Modlitwę unieważnia:
1.świadome (umyślne) spożywanie pokarmów podczas modlitwy,
2.rozmowa,

3.praca tj. wykonywanie czynności nie mających związku z modlitwą,
4.opuszczenie arkan modlitwy bez ważnej przyczyny

5.śmiech (na głos), ale nie uśmiech,
6.unieważnienie łudu (przez mniejszą nieczystość - np. gazy, popuszczenie moczu, itp.),
7.pośpiech (modlitwa wykonywana w pośpiechu).
Prorok zobaczył mężczyznę, które omawiał modlitwę śpiesząc się i rzekł mu: „Wróć
i zmów modlitwę ponieważ się (jeszcze) nie pomodliłeś”. Po tym, jak mężczyzna w taki sam sposób ją odmówił, Prorok nakazał mu powtórzyć modlitwę. Mężczyzna rzekł: „Naucz mnie, Wysłanniku Allaha”, Prorok powiedział: „Skłoń się i odpocznij w ruku. Wstań i stań wyprostowany, potem pokłoń się i odpocznij w sudżud, następnie odpocznij siedząc”. [Bukhari i Muslim]

MIEJSCA W KTÓRYCH NIE WOLNO SIĘ MODLIĆ
Zgodnie z hadisem Ibn Umara, nie wolno modlić się na cmentarzu
: „Nie siedźcie na grobach i nie módlcie się w ich kierunku” [Muslim]; w ubikacjach, miejscach, w których gromadzone są nieczystości oraz nad Kabą.


DWA WEZWANIA NA MODLITWĘ - AZAN I IQAMA
Azan to werbalne ogłoszenie rozpoczęcia czasu konkretnej modlitwy. Azan wykonywany jest w ściśle określony sposób, w celu wezwania ludzi na modlitwę zbiorową. Azan jest cechą charakterystyczną społeczności muzułmańskiej i praktyki religijnej islamu. Wykonywanie azanu jest obowiązkowe. I jest to wspaniale przezycie, slyszenie jego na zywo piec razy dziennie!

Brzmienie azanu:

Allahu akbar x 4 Allah jest Największy
Aszhadu an la illaha il’Allah x 2 Zaświadczam, że nie ma boga poza Allahem.
Aszhadu anna Muhammadan Rasul’ullah x 2 Zaświadczam, że Muhammad jest Wysłannikiem Allaha
Hajja ala-s-salah x 2 Śpieszcie na modlitwę
Hajja ala-l-falah x 2 Podążajcie po nagrodę
Allahu akbar x 2 Allah jest Największy
La illaha il Allah Nie ma boga poza Allahem

>W wezwaniu na modlitwę poranną (fadżr) czasami Azan wykonywany jest dwa razy, w celu ułatwienia wiernym wybudzenia się ze snu. Muezin (wzywający) dodaje w Azanie na modlitwę fadżr - po „Hajja alal’falah”: „As-salatu khairum min an-naum”x2 (Modlitwa jest lepsza od snu)

Słysząc azan wierny powinien powtarzać za muezinem każdą frazę, za wyjątkiem „śpieszcie na modlitwę” oraz „śpieszcie po nagrodę”. W tym momencie należy powiedzieć: La hałla ła la qułłata illa billah (Nie ma mocy ani siły jak tylko w Allahu)
Po azanie można prosić Allaha o błogosławieństwo dla Proroka, recytując cicho:

Allahumma rabba hadhi-hi d-da’ua; Ata-ama ła s-salati-l-qa’imati Muhammada; nil-łasilata łal-fadilata ła b’ath-hu maqamam mahmuda nil-ladi ła’adtahu” (Boże, Panie doskonałego wezwania oraz modlitwy, udziel Muhammadowi wstawiennictwa (u Siebie), wynieś na obiecaną chwalebną pozycję w dniu Sądu Ostatecznego zaszczyć go)

Prorok powiedział: „Ktokolwiek wznosi suplikacje (du’a) po usłyszeniu azanu, uzyska prawo do mego wstawiennictwa w dniu Sądu Ostatecznego”. [Bukhari]

>>Herezje, innowacje związane z azanem.
>>Azan jest aktem czci, a akty takie powinny być wykonywane zgodnie z naukami Proroka bez żadnych dodatków czy opuszczeń. Niektóre herezje związane z azanem to: całowanie palców oraz pocieranie nimi powiek, mówienie: „Witaj mój umiłowany, osłodo mych oczu”; błędna wymowa słów azanu poprzez dodawanie liter lub zamianę głosek, lub ich wydłużanie w miejscach, gdzie powinny być krótkie; regularne odmawianie tasbih (Subhan Allah) wyłączenie przed fadżr lub dżumm’ah; głośne recytowanie po azanie próśb o błogosławieństwo dla Proroka.

>>Iqama brzmi podobnie jak azan, wypowiada się ją bezpośrednio przed rozpoczęciem obowiązkowej modlitwy, w celu ułatwienia wiernym ustawienia się w meczecie w równych rzędach.

Brzmienie i qamy:

Allahu akbar x2 Allah jest Największy

Aszhadu an la illaha ill Allah Zaświadczam, że nie ma boga poza Allahem
Aszhadu anna Muhammad an Rasul’ullah Zaświadczam, że Muhammad jest Wysłannikiem Allaha
Hajja ala s-salah Śpieszcie na modlitwę
Hajja ala-l-falah Podążajcie po nagrodę
Qad qamatis-salah x2 Rozpoczyna się modlitwa
Allahu akbar x2 Allah jest Największy
La illaha ill Allah Nie ma boga poza Allahem

>>„Kiedy rozpoczyna się iqama, nie podążajcie na modlitwę w pośpiechu. Idźcie spokojnym krokiem. Módlcie się tą część modlitwy, którą zastaniecie, tą którą opuściliście, dokończcie”.
[Bukhari i Muslim ]

 

strona zalozona 15/03/2011

wszystkie Tlumaczenia z jezyka angielskiego dokonala: Malgorzata Tomczak.

 

Kontakt:

Imię i nazwisko
Telefon
Pytanie *
Wpisz kod:

Uwaga: Pola oznaczone * są obowiązkowe. Nigdy nie podawaj w formularzu swoich haseł!